Forever 21

Forever21

Forever21 är en klädkedja från USA som likt H&M, har ett koncept som går ut på att sälja egna varianter (läs kopior) på trendiga designerkläder till billiga priser. Ni kanske läst i diverse modebloggar att de nu skeppar till Sverige, vilket är otroligt glada nyheter i mina öron. Jag har bott i Los Angeles och där finns det en Forever21 butik runt varje hörn. Klädkedjan är störst i västkusten (kring Los Angeles) då klimatet där är behagligt årent runt. Med andra ord består större delen av deras kläder av sommarplagg. Men även om deras kläder verkar billiga då ni tar fram miniräknaren och omvandlar prislappen i dollar till kronor har jag 3 stycken varningar.

Den första varningen är: "What you see, isn't always what you get". Och nu syftar jag på priset på plaggen. Det är nämligen så att när man shoppar i USA, är momsen (på 7.25%) inte inräknat i prislappen som sitter på plaggen. Det riktiga priset får du alltså reda på när du ska betala i kassan. Väldigt konstigt och ologiskt för någon som kommer från Sverige. Nu har jag bara handlat från Forever21's nätshop en gång, så jag minns inte om detta även gäller för deras nätbutik.

Den andra varningen är att det förmodligen kommer att tillkomma en tullavgift eftersom att USA befinner sig utanför EU. 2 av mina kusiner beställde t.ex. två stycken vinterjackor från Rockawear, och de fick betala en chockavgift på 1000kr för att få hämta ut jackorna. Så slutrpriset per jacka blev 500kr dyrare än vad de hade räknat med.

Den tredje och sista varningen, som egentligen inte är någon varning utan mer ett allmänt råd, är följande. Forever21 har supersnygga plagg. Billiga är de också. Men med billiga kläder kompromissas det oftast gällande kvaliteten. Detta stämmer även till viss del för Forever21. När jag bodde i USA shoppade jag som en galning hos Forever21 (har säkert köpt kläder därifrån för 15 - 20.000kr). Om jag ska sammanfatta kvalitén på deras kläder, så är deras bomullskläder av sämre kvalitet än H&M's kläder. Däremot är deras plagg av nylon eller andra material av bra kvalitet. Smyckena är också helt okej, ungefär som svenska kedjan Glitter. Så ska ni handla från Forever21, kanske ni bör satsa på andra material än bomull. Personligen föredrar jag deras klänningar som både är superbilliga och av bra kvalitet.

Sammanfattning:

+ Billiga kläder
+ Smyckena
+ Klänningarna
+ Kläder gjorda av andra material än bomull.

- Bomullsplaggen
- Eventuellt tillkommande moms
- Tullavgiften

♥ Klara /

jippie!

2008-03-12 @ 23:24:48
URL: http://klarow.blogg.se
♥ Angelicas Closet

Jag har shoppat där i LA. Skulle gärna beställa om det inte var för att frakten, tull och moms går på en del. Kvaliten är inte värd det.

2008-03-12 @ 23:54:10
URL: http://angelicascloset.blogg.se
♥ Stylissimo

Jag skulle personligen endast beställa deras klänningar (vissa av dem, inte alla) just för att jag helt enkelt tycker att de är värda det dubbla.

Men då ska det verkligen vara något unikt.
Sedan kan man alltid passa på att beställa när de har REA.

2008-03-13 @ 00:02:10
URL: http://stylissimo.blogg.se
♥ Anna

Vad är tullavgiften på? Tänkte beställa därifrån nämligen! =)

2008-03-18 @ 10:37:54
♥ hanna

Hur mycket kostade tullen? Jag tänkte så att man inte blir ruinerad när det gäller det=)

2008-04-13 @ 19:49:08
URL: http://hannaaalu.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0