Våffeldagen

image63

Idag firar vi i Sverige den s.k. Våffeldagen. Jag har sedan barnsben varit en sann våffeldyrkare, och jag minns att pappa ständigt försökte experimentera med det klassiska våffelreceptet. Han hade allt från ost till små hackade bitar av vitlökskorv i våfflorna, och det var som ni kanske gissar ingen större hit hos mig som barn. Min personliga "hemliga ingrediens" för att få världens godaste våfflor, är att ha i en gnutta vaniljsocker i våffelsmeten. Doften som kommer att sprida sig i huset är himmelskt.

Ett klassiskt recept på frasvåfflor är följande:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2,5 dl iskallt vatten
  • 4 dl vispgrädde
  • 4 msk smält smör
  • 2 tsk vaniljsocker
Vill ni veta mer om våfflor, som exempelvis varför vi firar Våffeldagen just idag, ha massvis med smarriga våffelrecept som t.ex. "Chokladvåfflor", kan ni gå in på Våfflans egen hemsida.

♥ matte&plastmatte

brukar ha vaniljsocker i mina pannkakor.. också smarrigt

2008-03-25 @ 14:32:25
URL: http://femtinio.blogg.se
♥ S t y l i s s i m o

Det har jag aldrig provat, tack för tipset!

De brukar även ha i vaniljsocker i de nygräddade och färska glassvåfflorna som serveras i Gamla Stan (Stockholm) på sommaren. Den ljuvliga doften sprider sig runt hela kvarteret :-)

2008-03-25 @ 14:49:15
URL: http://stylissimo.blogg.se
♥ maria

Åh så gott det såg ut :)

2008-03-25 @ 19:50:41
URL: http://marialundqvist.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0