"Bloggar som bryter mot lagen"

image38

"Isabella Löwengrip med bloggen Blondinbella som nu är Sveriges största privatblogg skriver om olika produkter utan att nämna att hon fått ersättning från olika företag. Detta kan vara ett lagbrott menar byrådirektören på Konsumentverket, Mattias Grundström som nu har satt igång en utredning. "

I artikeln på Aftonbladet kan man läsa att Konsumentverket nu granskar Blondinbellas blogg gällande ett eventuellt lagbrott., nämligen marknadsföringslagen. Denna lag säger kortfattat att man måste klargöra om den bloggartikel man skriver är finansierad av pengar från företaget eller inte.

Tycker att detta är så pass självklart egentligen att jag inte ens tänker argumentera för det. Att endast skriva om en vara feller produkt för att man får pengar för det, är både vilseledande och även väldigt fult gentemot sina läsare.
Men, och detta är ett stort MEN, om man innerligt gillar varan tycker jag faktiskt att det är okej. Problemet är bara att vi bloggläsare inte kan veta hur det ligger till. Gillar Blondinbella verkligen allt hon tipsar om i sin blogg? Detta problem möter vi inte bara i bloggar, utan överallt i form av olika slags reklamer. Det finns dock en tröst i allt detta, och det är vårat sunda förnuft. Om vi t.ex. ser en reklamfilm som utlovar något som det sedan inte håller, köper i.a.f. jag aldrig mer något av det företaget. Detta är en av anledningarna till att jag är extremt skeptiskt till TV-shop t.ex.

Hur är det då med den här bloggen? Ni har säkert sett att jag tipsat eller visat upp produkter i bloggen. Får jag betalt för detta? Svaret är ett enkelt och kort, nej. I de tävlingar jag har i bloggen, är det jag själv som kontaktat företagen. Jag får inga pengar, det är ni som däremot har chansen att vinna priserna. Jag kontaktar endast företag vars produkter jag gillar. I mina inlägg där jag endast visar upp produkter, får jag inte heller betalt. Observera även att det är skillnad på att visa upp en produkt och att rekomendera den. Står det inte i inlägget att jag själv testat produkten, har jag förmodligen inte det.

Ni kan läsa resten av artikeln här:
http://www.aftonbladet.se/sofismode/article2072306.ab

♥ VeggieMind

Hola!

Jag tror att detta kommer sluta med att bloggare som skriver i sina artiklar om sina egna kommersiella produkter eller tjänster, eller som får betalt från företag att göra det, kommer få infoga en "detta är en annons"- skylt. Vi på VeggieMind kommer snart också börja med tävlingar, och det är bra om det kommer tydliga regler!

See u!

/ VJ

2008-03-18 @ 01:52:31
URL: http://www.veggiemind.com
♥ David

Snubblade över den här också

http://www.aktuellt.nu/2008/03/18/blondinbella-far-konkurrens


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0