The Cove



Jag har sedan ett tag tillbaka velat skriva ett blogginlägg om den fantastiska och starka Oscarbelönade dokumentären "The Cove". Problemet har varit att jag inte vetat vad jag ska skriva. Med det menar jag att jag verkligen vill att ni ska förstå hur viktig denna dokumentär är, och att det hela inte slutar med att ni bara skummar igenom inlägget för att sedan glömma bort det för alltid.

Jag ville skriva ett så pass berörande inlägg, att ingen som läser det lämnas just oberörd. Jag ville att mina ord skulle påverka er så pass mycket att ni på en gång bestämmer er för att se denna viktiga dokumentär. Problemet är att jag är alldeles för överväldigad och känslomässigt berörd, och därmed finner det svår att kanalisera allt jag vill säga och berätta. Därför väljer jag att göra detta på ett annat sätt.


Varje år slaktas ca 25.000 delfiner och tumlare i den lilla fiskarstaden Taiji i Japan. Denna slakt sker under september månad, och färgar det turkosfärgade vattnet bokstavligt talat blodrött. De delfiner som anses vara söta nog och vackra nog, tillfångatas och slits från sina mammor och barn för att skeppas iväg till någon av världens tusentals delfinarier. Där får de sedan leva i fångenskap resten av livet för att vi människor skall kunna roas åt deras konster och trick i de små bassängerna. I denna hjärtskärande och spännande dokumentär får vi följa
den legendariske Ric O’Barry och hans team av expertis när de försöker att avslöja denna grymma delfinslakt genom att i hemlighet försöka dokumentera den. Planen är att placera ut dolda kameor i olika vinklar och undervatten- kameror och mikrofoner så att man på nära håll skall både få se och höra dessa ofattbara grymheter ur delfinernas synvinkel. Mot sig har de den japanska säkerhetspolisen,  mångmiljonföretagen och delfinslaktarna.

Denna film har påverkat oss så pass mycket att vi bestämt oss för att skänka all vår vinst från företaget HoneyDarko till att hjälpa rädda delfinerna undan slakt och fångenskap. Vi kommer att undersöka denna möjlighet vidare och bli ambassadörer för "The Cove". Vi garanterar att denna film även kommer att beröra er djupt och ni kommer att se livet och världen på ett annat sätt efter att ha sett den. Vi rekommenderar även att ni köper filmen då alla vinstintäkter från filmen oavkortat går till just samma goda ändamål. Har ni inte möjlighet att köpa filmen, finns den att ladda ner, men då rekommenderas att ni donerar en slant till valfri organistaion på "Save Japan Dolphins".



♥ Karin

jo jag vet men kan absolut inte använda sådana, slutade med att jag fick åka upp på akuten en gång:) vansinnigt hemskt..



vanliga plåster hjälper visst, de skyddar ju såret så det inte skavar "direkt på"!

2010-05-18 @ 13:33:18
URL: http://karinolofsson.se
♥ Maria - livet i Milano ☆

jag vill se den :)

2010-05-18 @ 13:36:16
URL: http://fashionstars.blogg.se/
♥ kajsa

kan ni inte göra ett smycke med någon fin delfin (som ni säljer på HoneyDarko) som stödjer delfinerna, jag hade köpt det direkt!

2010-05-18 @ 19:18:34
URL: http://vermandis.blogg.se/
♥ Karin

hahahah tack för en helt UNDERBAR kommentar och hoppas att the boss vilar upp sig på hawai;)

2010-05-20 @ 11:15:09
URL: http://karinolofsson.se
♥ Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

hoppas du får en fin fredag stylissimo!

2010-05-20 @ 23:31:06
URL: http://pyttis.blogg.se/
♥ IDA

Kommentaren här ovanför om armbandet som stödjer delfinerna var en väldigt bra idé.



Har inte sett filmen och faktiskt inte ens hört talas om den förrän alldeles nyss men det är verkligen något jag tror man skulle behöva se för att riktigt förstå. Det är så hemskt... Hittar inget bra ord...

2010-05-31 @ 16:30:33
URL: http://iiea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0